Mali Akademicy

Założenia na kwiecień

  1. Chciałbym być sportowcem

Dziecko:

  • Rozpoznaje i nazywa literę j: małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • Recytuje wiersz
  • Chętnie uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu
  • Dzieli słowa na głoski,
  • Rysuje, uzupełnia pracę wycinanką
  • Wie, do czego służy stadion

2. Cuda i dziwy

Dziecko:

  • Rozpoznaje i nazywa literę f: małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • Wyjaśnia, dlaczego należy dbać o Ziemię
  • Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
  • Wskazuje kierunek linii melodycznej
  • Wykonuje formę przestrzenną według własnego pomysłu
  • Liczy w zakresie dziesięciu
  • Wyjaśnia na czym polega zjawisko dnia i nocy
  • Stosuje słowo gwiazdozbiór

3. Mali strażnicy przyrody

Dziecko:

  • Rozpoznaje i nazywa literę ż: małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • Rozpoznaje pozytywne zachowania wobec przyrody i negatywne zachowania wobec przyrody
  • Dba o najbliższe otoczenie
  • Wyklaskuje rytm, ilustruje piosenkę ruchem
  • Liczy w zakresie dziesięciu
  • Segreguje odpady
  • Nie niszczy roślin
  • Prawidłowo wymawia głoski s, sz -w izolacji i w połączeniu z innymi głoskami

4. Jestem Polakiem i Europejczykiem

Dziecko:

  • Rozpoznaje literę h: małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • Dzieli swoje imię na sylaby i na głoski
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane charakterystyczne miejsca znajdujące się w jego miejscowości
  • Rozpoznaje godło i flagę Polski
  • Wyjaśnia pochodzenie nazwy stolicy Polski
  • Wymienia wybrane kraje należące do Unii Europejskiej


Dzień pizzy

Bajkowy teatrzyk

Założenia na luty

1. Jestem samodzielny w kuchni

Dziecko:

– wymienia elementy wyposażenia kuchni,

– rozpoznaje i nazywa literę g: małą i wielką (drukowaną 5-latki, pisaną 6-latki),

– układa wyraz z liter,

– wymienia pory dnia,

– dzieli słowa na głoski,

– głośno liczy,

– przestrzega ustalonych zasad.

2. Znamy te baśnie

Dziecko:

– dzieli słowa na głoski,

– wymienia bohaterów znanych baśni,

– rozpoznaje i nazywa literę w: małą i wielką (drukowaną 5-latki, pisaną 6-latki),

-wie, jak powstaje papier,

– wymienia etapy powstawania książki,

– rozpoznaje i wskazuje liczbę 8 (5-latki), nazywa i pisze (6-latki).

3. Chciałbym być matematykiem

Dziecko:

– rozpoznaje i nazywa literę b: małą i wielką (drukowaną 5-latki, pisaną 6-latki),

– wymienia nazwy miesięcy,

– wie, do czego służy zegar

– stosuje określenia: cięższy od, lżejszy od, waży tyle samo,

– liczy w zakresie ośmiu,

– stosuje określenia: dłużej, krócej.

Zimowe szaleństwo

Założenia na styczeń

  1. Zwierzęta są głodne

Dziecko:

  • wypowiada się na temat dokarmiania ptaków,
  • rozpoznaje i nazywa literę s: małą i wielką (drukowaną – 5 latki, pisaną – 6 latki)
  • rozpoznaje i wskazuje liczbę 7 (5 latki), nazywa i pisze (6 latki)
  • śpiewa piosenkę “Ptasi bar”
  • wymienia kolejno dni tygodnia
  • przedstawie w formie plastycznej tydzień ze swojego życia
  • dzieli słowa na głoski

2. Zabawy na śniegu

Dziecko:

  • uczestniczy w zabawie twórczej,
  • rozpoznaje i nazywa literę n: małą i wielką (drukowaną – 5 latki, pisaną – 6 latki),
  • bezpiecznie bawi się zimą,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • segreguje przedmioty ze względu na dwie cechy
  • rozpoznaje piosenki po usłyszeniu ich rytmu
  • wymienia nazwy wybranych sportów zimowych
  • wymienia skutki niebezpiecznych zabaw zimą,
  • rysuje bałwana według tekstu wiersza

3. Odwiedzili nas babcia i dziadek

Dziecko:

  • podaje określenia babci i dziadka,
  • rozpoznaje i nazywa literę b: małą i wielką (drukowaną – 5 latki, pisaną – 6 latki)
  • liczy w zakresie siedmiu,
  • recytuje wiersz,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • śpiewa piosenkę,
  • wykonuje samodzielnie upominek

Świąteczny czas

Założenia na grudzień

 Tu rosły paprocie

Dziecko:

  • koloruje rysunek,

  • dzieli słowa dinozaur na sylaby,

  • wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją,

  • podaje słowa rozpoczynające się określoną głoską,

  • porusza się na czworakach,

  • rozpoznaje i nazywa literę l: małą i wielką, drukowaną,

  • czynnie uczestniczy w zabawach,

  • poznaje etapy rozwoju dinozaura,

  • odszukuje takie same ślady,

  • reaguje na sygnał,porównuje dwa rodzaje węgla,

  • rysuje węglem,

  • wymienia produkty powstałe z węgla,

  • wypowiada tekst w różny sposób.

  • uważnie słucha wiersza,

  • odpowiada na pytania,

Nadchodzi Zima

Dziecko:

  • oglądanie obrazów,

  • podaje rozwiązanie zagadek,

  • wymienia nazwy kolejnych pór roku,

  • uczestniczy w zabawie,

  • rozpoznaje i nazywa literę y: małą, drukowaną,

  • przestrzega ustalonych zasad,

  • podaje swoje skojarzenia,

  • wyciąga wnioski,

  • segreguje ubrania,

  • rysuje drogę chłopca do domu,

  • rysuje bałwanka,

  • wie, kiedy jest szron, kiedy pada śnieg lub grad, kiedy jest zamieć, a kiedy – odwilż

  • rozpoznaje i wskazuje liczbę 6, rozumie sens dodawania,

  • uzupełnia zdjęcie odpowiednimi elementami,

  • maluje na kartkach o różnej fakturze,

  • obserwuje przyrodę,

  • opowiada historyjkę,

Święta Święta

Dziecko:

  • ogląda książki,

  • porównuje gałązki

  • poprawnie wykonuje zadania,

  • wypowiada się na temat świąt Bożego Narodzenia,

  • reaguje na przerwę w grze,

  • rozpoznaje i nazywa literę r: małą i wielką, drukowaną,

  • aktywnie uczestniczy w zabawach,

  • porusza się przy piosence,

  • porównuje ozdoby choinkowe,

  • śpiewa kolędy

  • podaje nazwę ozdoby w liczbie mnogiej,

  • powtarza tekst,

  • przedstawia dane uczucie,

  • wymienia zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia

Założenia na listopad

Jesienne nastroje
Dziecko

  • utrwala nazwy pór roku,
  • rozpoznaje i nazywa literę i: małą, wielką, drukowaną i pisaną,
  • bierze udział w zabawach muzycznych, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • zostaje zapoznane ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
  • rozwija sprawność manualną,
  • rozwija umiejętność liczenia, utrwala figury geometryczne (trójkąt).

Dbam o zdrowie
Dziecko

  • wyodrębniania w słowach głoski: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
  • liczy głoski w słowach; układa słowa rozpoczynające się, kończące się daną głoską,
  • rozpoznaje i nazywa literę t: małą, wielką, drukowaną i pisaną,
  • rozumie znaczenie zdrowia dla każdego człowieka,
  • poznaje zawód stomatologa,
  • rozpoznaje i wskazuje liczbę 5,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

Moje domowe zwierzątko
Dziecko

  • rozpoznaje i nazywa literę d: małą, wielką, drukowaną i pisaną,
  • rozwija umiejętność liczenia, utrwala figury geometryczne (prostokąt),
  • uczestniczy w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
  • improwizuje ruchem do dowolnej muzyki.

Polska, moja ojczyzna
Dziecko

  • zna symbole narodowe,
  • opowiada treść legendy o Lechu, Czechu i Rusie,
  • zna treść hymnu,
  • potrafi zachować właściwą postawę podczas śpiewania hymnu,
  • zauważa na państwowych budynkach symbole narodowe.

Urządzenia elektryczne
Dziecko

  • rozpoznaje i nazywa literę k: małą, wielką, drukowaną i pisaną,
  • utrwala figury geometryczne,
  • porównuje liczebności zbiorów,
  • zwraca uwagę na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym,
  • poznaje różne sposoby otrzymywania energii,
  • poznaje złe przewodniki ciepła i dobre przewodniki ciepła.

Akademicy w ramach projektu “Przedszkolaki dla klimatu” posadzili w naszym przedszkolu jabłoń.

W ramach projektu Archi – przygody odbyły się kolejne zajęcia pt. “Ciepło, zimno? Moje kolory”.

Założenia na październik

Jesień w sadzie

Dziecko

  • określa wyposażenie sklepu; wie, na czym polega praca ekspedientki,
  • rozpoznaje i nazywa literę o: małą i wielką, drukowaną,
  • wymienia nazwy drzew owocowych,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach, zabawach ruchowych
  • liczy w zakresie sześciu,
  • stosuje słowa owoce egzotyczne,
  • określa, czy w zbiorach jest tyle samo elementów,
  • rozpoznaje i wskazuje liczby 1 i 2,
  • wykonuje pracę plastyczną techniką wydzieranki,

Jesień na działce

Dziecko

  • wykorzystuje warzywa do wielu ćwiczeń,
  • rozpoznaje i nazywa literę a: małą i wielką, drukowaną
  • reaguje ruchem na zmiany tempa muzyki,
  • wykonuje odbitki, wykorzystując przygotowane matryce,
  • rozpoznaje i wskazuje liczbę 3,
  • układa proste dialogi i opowiadania
  • inscenizuje dany utwór,

O sobie samym

Dziecko

  • rozpoznaje i nazywa emocje – swoje i innych,
  • rozpoznaje i nazywa literę m: małą i wielką, drukowaną;
  • bierze udział w zabawach muzyczno-ruchowych,
  • rozpoznaje i nazywa kwadrat,
  • przyporządkowuje bohaterom odpowiednie barwy – ciepłe lub zimne,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
  • stosuje zwroty grzecznościowe,
  • układa rytmy dwuelementowe i wieloelementowe i je kontynuuje,

Nasze zmysły

Dziecko

  • nazywa części swojego ciała,
  • rozpoznaje i nazywa literę e: małą i wielką, drukowaną
  • nazywa poszczególne zmysły,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • dodaje i odejmuje w dostępnym mu zakresie,
  • rozpoznaje i wskazuje liczbę 4,
  • rozpoznaje swoje odbicie w lustrze,

Akademicy i ich łódki origami.


Akademicy w ramach kolejnych zajęć projektu Archi – przygody poznawali różnorodne konstrukcje.


Przewodnik po mojej okolicy
Celem zajęć było poznanie historii naszej okolicy, wprowadzenie w zagadnienia związane z mapą. Poznaliśmy nowe pojęcia: skala, piktogram. Dowiedzieliśmy się również co to jest i czym się różni plan i zdjęcie „z lotu ptaka”.

2 października odbyły się pierwsze zajęcia z Archi-przygody.
Tematem spotkania było: Ja i moje otoczenie.

Założenia na wrzesień

Poznajemy przedszkole

Dziecko:

  • zna pomieszczenia w przedszkolu i wie do czego służą,
  • dostrzega podobieństwa i różnice w wyglądzie kolegów i koleżanek, potrafi je określić,
  • wymienia zwyczaje i zasady panujące w przedszkolu,
  • wyraża muzykę ruchem,
  • dzieli słowa na sylaby
  • liczy zdania w wypowiedzi

Droga do przedszkola

Dziecko:

  • rozpoznaje na ulicy zachowania prawidłowe i nieprawidłowe,
  • rozpoznaje pasy i znak przejścia dla pieszych,
  • aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
  • rozpoznaje i nazywa różne pojazdy,
  • powtarza usłyszany rytm; ilustruje piosenkę ruchem,
  • rozpoznaje i nazywa samochody specjalistyczne,
  • łączy pierwsze sylaby tworząc wyraz,
  • określa pierwszą głoskę w nazwach zdjęć i obrazków
  • nazywa i kreśli linie: pionowe, poziome i ukośne

Nadeszła jesień

Dziecko:

  • obserwuje rośliny, zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu
  • śpiewa piosenkę i ilustruje ją ruchem,
  • łączy w pracy plastycznej różne techniki,
  • rozpoznaje i nazywa koło,
  • prawidłowo wymawia głoski b, p
  • wykonuje pracę plastyczną techniką frotażu,
  • stosuje słowa: rezerwat przyrody, ochrona przyrody

Co robią zwierzęta jesienią?

Dziecko:

  • naśladuje głosy zwierząt,
  • posługuje się liczebnikami od jeden do sześć w aspektach głównym i porządkowym,
  • wyjaśnia, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,
  • rozpoznaje natężenie dźwięków,
  • układa kompozycję w układzie pasowym, według wzoru,
  • stosuje określenia: przed, za, po lewej stronie, po prawej stronie
  • wykonuje zwierzątko z materiału przyrodniczego

Witam w roku szkolnym 2020/2021

Serdecznie witam wszystkie dzieci z grupy Małych Akademików oraz ich rodziców.

W tym roku nasz oddział pracuje w godzinach 7 – 15.  Nasz oddział pracuje w oparciu o “Program wychowania przedszkolnego” autorstwa Wiesławy Żaby-Żabińskiej, Wioletty Majewskiej i Renaty Paździo. Został opracowany w oparciu o przepisy prawa oświatowego oraz obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego. Jest niezwykle bogaty w treści. Zawiera odniesienia do kompetencji kluczowych zawartych w Zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. Został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i włączony do przedszkolnego zestawu programów.

W roku szkolnym 2020/20201 będziemy realizować następujące projekty

  •  Projekt “Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” to wyjątkowe, ogólnopolskie wydarzenie, w ramach którego miłość do czytania przekazywana jest najmłodszym w przedszkolach
  • Archi przygody to program z zakresu edukacji architektonicznej stworzony dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych. Stanowi propozycję przeprowadzenia zajęć o tematyce przybliżającej rozumienie zagadnień związanych z architekturą, a także wprowadzających w kulturę życia społecznego. Główne założenia programu skupiają się wokół: nabywania przez dzieci świadomości otaczającej ich przestrzeni, zrozumienia procesu projektowania i realizacji budowli oraz jej wpływu na otoczenie, a także docenienie tradycji architektonicznych i środowiska naturalne
  • “Polskie pocztówki wyznaczają szlak” – Projekt ma na celu poznanie miast, kultury i historii, nie tylko swojego regionu. Przedszkolaki poznają nie tylko swoją okolicę ale także inne większe i mniejsze miejscowości oddalone od siebie o wiele kilometrów.

 

Godło Orła Białego
Herb miasta Poznań
Samorząd Pomocniczy miasta Poznań