URODZINY OLI

URODZINY ZOSI

29 kwietnia świętowaliśmy DZIEŃ FLAGI
Dzieci z gr. Małych Akademików wykonały pracę plastyczną pt. ,,Moja flaga” oraz kartę pracy ,,Polska”.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MAJ
- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
Dziecko:
- poszerza wiedzę na temat rodzinnej miejscowości
- uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
- wzbogaca słownictwo o wyrazy związane z pracą strażaka
- wie na czym polega praca strażaka i dlaczego jest taka niebezpieczna
- zna przyczyny powstawania pożarów
- zna nr tel. do straży pożarnej
- zna podstawowe wyposażenie strażaków ich strój
- zna wybrane miejsca użyteczności publicznej
- zna wybrane zabytki w Europie
- Jak żyrafa myje szyję?
Dziecko:
- nazywa zwierzę na podstawie odgłosu i wskazuje dziecko, które przywitało się z tym odgłosem
- potrafi wymienić zwierzęta zamieszkujące stepy i sawannę
- uważnie słucha piosenki, śpiewa jej zwrotkę
- powtarza wylosowane głoski
- naśladuje zachowanie goryla
- zgodnie bawi się z kolegami
- porównuje masę przedmiotów, rozumie działanie wagi szalkowej i waży przedmioty z jej wykorzystaniem
- naśladuje ruchy i syczenie węża
- zna wybrane gatunki roślin egzotycznych
- Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
Dziecko:
- opowiada przed grupą o swojej mamie
- dostrzega podobieństwo między sobą a członkami swojej rodziny
- wykazuje szacunek w stosunku do swoich rodziców
- przygotowuje prezenty dla bliskich
- bogaci wiedzę na temat pszczół
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- Czego dzieci potrzebują do szczecia?
Dziecko:
- poznaje znaczenie przyjaźni w życiu człowieka
- rozumie rodzaj pokrewieństwa w rodzinie
- rozwija koncentrację uwagi podczas działania
- dostrzega podobieństwa i różnice wśród dzieci różnych narodowości
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- rozumie, że ludzie się różnią
- wykonuje proste zabawki
- bawi się z rówieśnikami zgodnie z poszanowaniem zasad
W piątek 22 kwietnia świętowaliśmy DZIEŃ ZIEMI Z tej okazji odbył się pokaz EKO-MODY, na którym dzieci zaprezentowały swoje piękne własnoręcznie zrobione eko-stroje. Mali Akademicy z wielkim zaangażowaniem wykonali również pracę plastyczną pt. ,,Szczęśliwa Ziemia” oraz stworzyli własne eko-zabawki. Po południu wszystkie Dzieci dzielnie sprzątały najbliższą okolicę.


Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień
„CZYIM DOMEM JEST ŁĄKA?”
- Odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu,
- Śpiewa refren i zwrotkę piosenki,
- Uczestniczy w Dniu Sportu – wie, co znaczy powiedzenie „Sport to zdrowie”,
- Uczestniczy w Dniu Zdrowia – bierze udział w warsztatach stomatologicznych,
- Wie, dlaczego powinno myć się ręce; zna właściwy sposób mycia rąk,
- Naśladujew zabawie powitalnej zwierzęta zamieszkujące łąkę,
- Słucha i rozpoznaje odgłosy żab oraz odgłosy dochodzące z łąki,
- Bierze udział w tworzeniu mapy myśli Co wiesz o żabach?,
- Bierze udział w quizie wiedzy o motylach,
- Pozna produkty pszczelarskie w zabawie Skarby pszczół,
- Pozna zasady bezpiecznego zachowania się w obecności owadów,
- Tworzy pracę plastyczną „Na łące”,
- Pozna rośliny będące pod ochroną,
- Tworzy improwizację teatralną – Teatrzyk na łące,
- Rozumie, czym jest przyjaźń; wie, że o prawdziwej przyjaźni świadczą czyny, nie słowa.
„JAKIE WZORY I KOLORY SĄ LUBIANE PRZEZ PISANKI?”
- Odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu,
- Wie, jak wygląda litera Ł, ł – potrafi ją zapisać,
- Wie, czym jest Wielki Post i jak przygotowujemy się do świąt wielkanocnych; zna świąteczne dni: Wielki Czwartek, Wielki Piątek, Wielką Sobotę oraz Niedzielę Wielkanocną,
- Śpiewa refren i zwrotkę piosenki Wielkanocne zamieszanie,
- Tworzy siatkę pojęć Wesołych świąt! Ale których,
- Pozna różne rodzaje pisanek,
- Uczestniczy w eksperymentach z wykorzystaniem jajek,
- Pozna zasady savoir-vivre’u,
- Klasyfikuje kartki z życzeniami,
- Wie, czym jest szacunek,
- Tworzy kartkę z życzeniami wielkanocnymi.
„JAK BYĆ EKO?”
- Odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu,
- Wie, jak wygląda litera Z, z – potrafi ją zapisać,
- Słucha piosenki Ekologiczne reggae i śpiewa ją,
- Tworzy siatkę pojęć Parki narodowe,
- Uczestniczy w zabawie: Akcja segregacja, Przygotowujemy śmieci do segregowania,
- Poznaje źródła tak zwanej zielonej energii w zabawie Ekofarmy,
- Pozna sylwetkę aktywistki, która działa na rzecz środowiska,
- Przygotuje w grupie pojemnik do segregowania papieru,
- Wie, co można zrobić, aby nie produkować dużej ilości śmieci,
- Wie, dlaczego obchodzimy Światowy Dzień Ziemi,
- Uczestniczy w obchodach Dnia Ziemi – wspólnie sprząta najbliższą okolicę,
- Samodzielnie tworzy zabawki z przedmiotów przeznaczonych do recyclingu,
- Wie, jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt,
- Bierze udział w pokazie Eko-mody.
„KTO WYMYŚLIŁ NASZĄ FLAGĘ?”
- Odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu,
- Wie, jak wygląda litera Ż, ż – potrafi ją zapisać,
- Pozna legendy: o Warsie i Sawie, bazyliszku oraz o powstaniu Gniezna,
- Słucha hymnu Polski, śpiewa go i wie, jaką należy przyjąć wówczas postawę,
- Śpiewa refren i zwrotkę piosenki Moja Polsko,
- Pozna symbole Polski: flagę, hymn i godło,
- Tańczy poloneza,
- Bierze udział w burzy mózgów – Jak świętować Dzień Flagi?,
- Pozna pojęcie ojczyzna,
- Wykona bransoletkę w kolorach narodowych,
- Wie, dlaczego cierpliwość jest ważna i w jakich sytuacjach się przydaje,
- Rozumie, czym jest uczciwość.
WYCIECZKA DO ,,ROGALOWE MUZEUM POZNANIA”


DZIEŃ KOBIET


Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec
DLACZEGO W MARCU JEST JAK W GARNCU?
Dziecko:
- Dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery
- Odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu
- Ćwiczy umiejętność dodawania i odejmowania
- Aktywnie uczestniczy podczas zabaw ruchowych
- Śpiewa refren i zwrotkę piosenki
- Przedstawia gestem zjawisko pogodowe
- Podaje określenia do zjawisk atmosferycznych
- Wie, co to jest kataklizm
- Przenosi papierowe krople na chmurki za pomocą słomek
- Wie, w jaki sposób woda krąży w przyrodzie, poznaje znaczenie wody w środowisku oraz dla organizmów żywych
- Dorysowuje do garnka marcowe elementy pogody
- Zna wybrane pojęcia związane z pogodą
- Wie, co to jest wiatromierz
- Wie, że należy codziennie myć zęby i nie jeść zbyt dużo słodyczy, by były one zdrowe
GDZIE SIĘ UBIERA PANI WIOSNA?
DZIECKO:
- Przebiera z zanieczyszczeń ziarna owsa
- Uczestniczy w uroczystości Dnia Kobiet, ma szacunek do Kobiet
- Pisze palcem na plecach kolegi głoskę usłyszana na początku lub na końcu słowa
- Udaje ze jest motylem
- Wymyśla nazwy ptaków rozpoczynające się na dana głoskę
- Wie, które ptaki przylatują wiosna do Polski
- Mówi, gdzie widziało wróbla
- Zna tradycje związane z obchodami pierwszego dnia wiosny
- Obserwuje hodowle fasolki i owsa
- Zna charakterystyczne cechy wybranych kwiatów,
- Zna etapy rozwoju tulipana
Z CZEGO TO JEST ZROBIONE?
Dziecko:
- Wykonuje z wyrobionej gliny małe figurki
- Wie, jakie są etapy przeobrażenia się gąsienicy w motyla
- Wykonuje pasek kinetyczny zgodnie z instrukcją
- Zna etapy powstawania chleba, ustala związki przyczynowo-skutkowe
- Przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy i prac ogrodniczych
- Tworzy chałkę z masy solnej
- Zna etapy powstawania sera
O CZYM MARZĄ ZWIERZĘTA?
Dziecko:
- Ozdabia sylwetę Pani Wiosny kolorowymi kuleczkami z bibuły
- Podaje oznaki wiosny
- Opisuje cechy swojego ulubionego pupila
- Liczy na konkretach w zakresie 10, rozwiązuje zagadki matematyczne
- Wie, jak krąży woda w przyrodzie
- Zna wybrane zwierzęta żyjące w polu i ich zwyczaje
- Porusza się jak szybki zając i wolny żółw zgodnie z tempem muzyki
- Wskazuje i nazywa zwierzęta zamieszkujące las
- Wie, jakie zwierzęta mieszkają w różnych warstwach lasu
- Słucha odgłosów lasu
KTO OBRONI SŁONIA?
Dziecko:
- Wie, jakie niezwykłe cechy posiadają wybrane zwierzęta
- Naśladuje ruchem sposób poruszania zwierząt
- Rozumie zasady podziały zwierząt na ssaki, gady, płazy, ryby, ptaki
- Zna różne rodzaje umaszczenia zwierząt , wie, jakie znaczenie mają kolory w świecie zwierząt
- Rozumie problem wymierania gatunków zwierząt
- Wzbogaca wiadomości o zwierzętach będących pod ochrona
Podczas tygodnia pt. ,,Gdzie puka sztuka” Mali Akademicy zamienili się w prawdziwych artystów i wykonali pracę plastyczną ,,Jestem rzeźbiarzem”. Były także zabawy w teatr…



DZIEŃ KOTA


WALENTYNKI

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PIZZY


URODZINY AGNIESZKI

URODZINY HELENKI

,,BYĆ JAK LEONARDO DA VINCI” – ZABAWA TWÓRCZA W WYNALAZCĘ.
SAMODZIELNE STWORZENIE SPADOCHRONU I SPRAWDZENIE, CZY SPEŁNIA SWOJĄ FUNKCJĘ.

,,JAKI ZAWÓD WYBRAĆ MAM?” – ZABAWY RUCHOWE PRZY PIOSENCE. WSPÓLPRACA W GRUPIE – TWORZENIE KOLAŻU NA TEMAT DANEGO ZAWODU.

POPOŁUDNIOWE ZAJĘCIA STOLICZKOWE DLA CHĘTNYCH- STWORZENIE SWOJEJ ,,EKOZABAWKI”

URODZINY MACIEJA

ZAŁOŻENIA DYDAKYCZNO – WYCHOWAWCZE LUTY 2022
TEMATY KOMPLEKSOWE: Kim będę, gdy dorosnę?, Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?, Gdzie puka sztuka?, Co łączy kurę i dinozaura?
Dziecko:
- Jest świadome, jakie zawody były potrzebne w przeszłości i jak się zmieniły wybrane zawody
- Wie, jakie zawody są popularne obecnie
- Wie, kim jest wynalazca i czym jest wynalazek
- Wie, jak wygląda litera c, C
- Wie, co oznacza znak +
- Prowadzi obserwację w czasie spaceru – Kto pracuje w naszej okolicy?
- Uczestniczy w burzy mózgów na temat: Co to jest praca?
- Wykona projekt spadochronu
- Pozna ulubione postaci z dziecięcych baśni
- Pozna, na czym polega zawód bibliotekarza
- Jest świadome, jak można uwolnić książkę oraz, jak przygotować własną książkę
- Wie, jak wygląda litera p, P
- Wie, jak wygląda cyfra 10
- Wie, jakie są formy uczestnictwa w kulturze
- Jest świadome, jak się należy zachowywać w teatrze, kinie, muzeum, w filharmonii
- Pozna, jak przygotować własną rzeźbę
- Wie, jak wygląda litera r, R
- Wie, co oznacza znak –
- Wie, czym jest land art oraz tworzy własną kompozycję z materiałów naturalnych
- Pozna, jakimi zwierzętami były dinozaury
- Wie, dlaczego dinozaury wyginęły
- Jest świadome, że wciąż żyją zwierzęta podobne do dinozaurów
- Pozna zawód paleontologa
- Stworzy kilkuetapową grupową kompozycję plastyczno-techniczną „Park jurajski”
WIGILIA U MAŁYCH AKADEMIKÓW










Założenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń
Czy można cofnąć czas?
Dziecko:
- Pokazuje ruchem postanowienia noworoczne
- Rysuje swoje marzenie
- Poznaje historyczne sposoby mierzenia czasu i współczesne sposoby pomiaru czasu
- Odczytuje pełne godziny z modelu zegara
- Dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery
- Przekształca literę na rysunek
- Przyjmuje rolę dnia albo nocy w zabawie
- Poznaje przyczyny następstwa dnia i nocy
- Zna pory roku i ich kolejność, zna zjawiska charakterystyczne dla danej pory roku
- Poznaje nazwy miesięcy i ich kolejność
Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
Dziecko:
- Ogląda książki i filmy o ptakach
- Liczy w dostępnym mu zakresie, rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 8
- Poznaje zawartość torby ornitologa
- Zdobywa informacje o wybranych zwierzętach leśnych
- Wie, czym zajmuje się leśniczy
- Naśladuje lot ptaka
- W grupie układa z ciała ptaka cudaka zgodnie z instrukcją
Kto to taki: mama mamy, tata taty?
Dziecko:
- Liczy w dostępnym mu zakresie, rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 9
- Na przerwę w muzyce rysuje laurkę
- Śpiewa piosenkę, wykonując ustalone ruchy
- Odnajduje znane liczby na miarce krawieckiej, mierzy przedmioty
- Przygotowuje prezent dla babci i dziadka
- Gra na instrumencie perkusyjnym
- Bierze udział w przedstawieniu z okazji Dnia Babci i Dziadka
Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Dziecko:
- Ilustruje ruchem wygląd stroju karnawałowego
- Tworzy projekt stroju karnawałowego z upcyklingu, wykonuje strój karnawałowy z upcyklingu oraz prezentuje go grupie
- Reaguje na komunikaty ruchowe dyrygenta
- Poznaje muzykę latynoamerykańską
- Podnosi do góry balon z wymienionym znakiem
- Zna tradycję tłustego czwartku
- Tworzy pracę plastyczną z wykorzystaniem masy solnej
- Poznaje nietypowe produkty spożywcze zawierające cukier
Urodziny Wiktora



Urodziny Mateusza


Zabawy ze śniegiem



UBIERAMY CHOINKĘ
BAJKOWY KALENDARZ ADWENTOWY




DZIEŃ GÓRNIKA






Zabawy w ogródku przedszkolnym




ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
Co cieszy Mikołaja?
Dziecko:
- Wypowiada się na temat opowiadania
- Dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery
- Przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy
- Uważnie słucha piosenki i śpiewa jej refren
- Rozpoznaje przedmiot za pomocą dotyku i go opisuje
- Przelicza oczka na kostkach gry
- Liczy w dostępnym zakresie
- Rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 7
- Poznaje pracę górnika oraz elementy jego stroju galowego
- Wie, na czym polega praca wolontariusza
Jakie sporty uprawia Pani Zima?
Dziecko:
- Wymienia nawy dni tygodnia
- Wykonuje układ ruchowy do piosenki
- Formułuje i sprawdza hipotezy badawcze
- Poznaje właściwości śniegu
- Wykonuje pracę plastyczną w technice farbującej bibuły
- Ilustruje ruchem słowa nauczyciela
- Buduje zdania z wykorzystaniem spójników a, i
O czym w święta każdy z nas pamięta?
Dziecko:
- Wymienia sposoby przygotowywania się do świąt
- Maluje na kartce pędzelkiem zamoczonym w wodzie
- Podaje słowo rozpoczynające się na sylabę znajdującą się na kartoniku
- Porównuje liczebność zbiorów, stosując znaki >,<,=
- Przesuwa gwiazdki dmuchając na nie
- Rozpoznaje produkty, rozpoznaje je na podstawie wrażeń sensorycznych
- Poznaje wybrane tradycje bożonarodzeniowe oraz ich znaczenie symboliczne
- Podaje właściwości chemiczne wybranych produktówo spożywczych
- Współdziała z kolegami podczas wykonania łańcucha na choinkę
- Wspólnie z grupą śpiewa kolędy, bierze udział w tradycyjnych obchodach świątecznych
Który żywioł jest najważniejszy ?
Dziecko:
- Poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest ogień
- Wie, jaką rolę odgrywa ogień w życiu człowieka
- Wyjaśnia znaczenie powiedzenia ,,Igrać z ogniem”
- Podaje słowo kończące się na ostatnią głoskę wypowiedzianego słowa
- Poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest woda
- Wie, jaką rolę odgrywa woda w życiu człowieka
- Wyjaśnia znaczenie powiedzenia ,,Wyglądać jak dwie krople wody”
- Poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest ziemia
- Poznaje podwójne znaczenie słowa ziemia
- Poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest powietrze
- Zna rolę powietrza w życiu człowieka
Zabawy swobodne w wybranych kącikach zainteresowań



Poznajemy literę E













Dzień Pluszowego Misia








DZIEŃ POSTACI Z BAJEK














ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LISTOPAD
Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
Dziecko:
- dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery (t, T),
- wymienia nazwy wybranych członków rodziny i relacje między nimi,
- rozpoznaje i nazywa trójkąt,
- uczestniczy w muzycznych zabawach grupowych, powtarza określone rytmy,
- poznaje różnice między miastem a wsią,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Co powinien wiedzieć każdy Polak?
Dziecko:
- Zna legendę o Lechu, Czechu i Rusie,
- dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery (i, I),
- liczy w dostępnym mu zakresie, rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 5,
- zna wybrane walory turystyczne Polski (góry, morze, zabytki, np. Syrenka Warszawska, Smok Wawelski),
- wymienia nazwiska znanych Polaków,
- wymienia nazwy wybranych państw sąsiadujących z Polską,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
Dziecko:
- dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery (d, D),
- liczy w dostępnym mu zakresie, rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 0,
- stosuje znaki: >, < , =,
- wymienia charakterystyczne dla niektórych regionów stroje ludowe oraz tańce,
- wymienia nazwy wybranych polskich miast,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?
Dziecko:
- nazywa wybrane gwiazdozbiory (Wielka Niedźwiedzica, Mała Niedźwiedzica),
- dzieli słowa na głoski, rozpoznaje i nazywa poznane litery (k, K),
- liczy w dostępnym mu zakresie, rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 6,
- zna sposoby wyznaczania kierunku,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
DZIEŃ DYNI

BAL JESIENI




PODCZAS ZAJĘĆ Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSCYJNEJ MALI AKADEMICY WZMACNIAJĄ MIĘŚNIE GÓRNEJ PARTII CIAŁA



DZIEŃ KROPKI















20 września z okazji Dnia Przedszkolaka najstarszą grupę naszego przedszkola odwiedziły alpaki. Te niezwykłe zwierzęta podobne do lamy są doskonałymi zwierzęcymi terapeutami o dużej wrażliwości i empatii. Przedszkolaki miały okazję poznać różnice między alpakami a lamami, a także dowiedzieć się skąd pochodzą, w jakim celu są hodowane oraz jak należy o nie dbać. Podczas zajęć Akademicy mogli pogłaskać przytulić i nakarmić zwierzęta.