Przyrodnicy

Założenia dydaktyczne i wychowawcze/ wrzesień

  • przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu, podawanie cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu, włosów,
  • podawanie wiadomości o sobie, dotyczących ulubionej zabawki, potrawy, ulubionego owocu, pojazdu itp., określanie swoich zainteresowań.
  • wyrażanie emocji w naturalnych sytuacjach, np.: rozstawania się z rodzicami, przegranej w grze itp.
  • rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie).
  • dbanie o higienę narządów zmysłów poprzez:
  • przebywanie w dobrze wywietrzonych, pomieszczeniach
  • zwracanie uwagi na odpowiednie oświetlenie
  • unikanie i nierobienie hałasu, mówienie umiarkowanym głosem, dostosowanym do sytuacji.
  • rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała, uczestniczenie w swobodnych zabawach ruchowych, uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
  • rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka, wyjaśnianie jej.
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach przekazywanych przez nauczyciela, kolegów.
  • nazywanie stanów emocjonalnych: wesoły, smutny, zły, przestraszony…
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.), wyodrębnianie sylab ze słów, analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby i określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.
  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego.
  • słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań
  • nauka krótkich piosenek (forma AB).
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-rytmicznych: ze śpiewem i tanecznych.
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad obowiązujących w przedszkolu.
  • poznawanie zasad zgodnej komunikacji (np. nieprzerywanie wypowiedzi innych, niepodnoszenie głosu w przypadku różnicy zdań, patrzenie w kierunku rozmówcy itp.).
  • rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów,
  • stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • nazywanie części ciała
  • różnicowanie prawej strony i lewej strony
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
  • określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów.

Intuicja geometryczna

  • wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
  • poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej)
  • zachowanie czujności w sytuacjach, które mogą stanowić zagrożenie
  • poznawanie numerów alarmowych: 999, 998, 997 i 112.
  • poznawanie wybranych znaków drogowych
  • poznawanie samochodów specjalistycznych: straży pożarnej, policji, karetki pogotowia; poznawanie numerów telefonicznych do tych instytucji.
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • kształtujących postawę ciała
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • z elementem rzutu, chwytu
  • równoważnych
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Korzystać będziemy z ruchu na wolnym powietrzu, zabaw ruchowych, gier zespołowych i sprawnościowych, ćwiczeń integracji sensorycznej.

Skip to content