Przyrodnicy

DZIEŃ POSTACI Z BAJKI

BAL JESIENI

Założenia dydaktyczne i wychowawcze na listopad

Kręgi tematyczne: Moja rodzina, Mój dom, Moje prawa i obowiązki

Założenia:

  • określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)
  • podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców
  • gromadzenie informacji na temat pracy osób w różnych zawodach
  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym
  • łączenie pracy zawodowej rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu
  • określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny
  • rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.
  • przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach
  • akceptowanie równości praw wszystkich
  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • układanie rymów do podanych słów
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • odwzorowywanie figur, cyfr, liter zgodnie z podanym wzorem
  • wskazywanie takich samych liter, cyfr
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
  • rozwiązywanie zagadek, rebusów
  • dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech
  • dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.)
  • określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów
  • posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według podanej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np.: przeznaczenia, smaku
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania)
  • poznawanie różnych zjawisk fizycznych i chemicznych
  • dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
  • oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego)
  • przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
  • reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków (dźwięki wysokie, średnie, niskie)
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych; posługiwanie się mową, mimiką, gestem, ruchem
  • prowadzenie obserwacji przyrodniczych podczas wyjść do ogrodu, gromadzenie doświadczeń oraz konstruktywne budowanie wiedzy.

Grupa: Przyrodnicy                ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNE I WYCHOWAWCZE na październik

  • poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
  • doświadczanie polisensoryczne: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku (owoce)
  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki)
  • zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
  • poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym, nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin
  •  Analiza i synteza sylabowa, wyodrębnianie zdań w wypowiedzi, słów ze zdań
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
  • układanie historyjki obrazkowej (4 obrazki) według kolejności zdarzeń.
  • uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
  • poznawanie etapów produkcji (np. papieru, chleba, cukru itp.) z wykorzystaniem filmu, Internetu
  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, zjawiska atmosferyczne
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej.
  • porównywanie par obrazków; wskazywanie różnic i podobieństw między nimi
  • uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, rysunkach
  • kończenie rysunków według wzoru.
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestniczenie w zabawach, wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów.
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
  • rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem, ilustracyjnych, tanecznych, przy akompaniamencie instrumentu, opowieściach ruchowych, z wykorzystaniem niekonwencjonalnych pomocy, np.: gazet, wstążek itp.
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i gimnastyce: kształtujących postawę ciała, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, skoku, podskoku, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem
Skip to content